S příchodem druhé generace ztrácí Opel Agila pověst ošklivého káčátka, jeho nástupci to náramně sluší. Zkoušeli jsme i dvojče Agily, nové Suzuki Splash.
Hranatá, nepříliš atraktivní, ale prostorná, variabilní a praktická. Tak vidí aktuální Agilu sami představitelé Opelu. Nástupce si má zachovat veškeré přednosti a přidat svěží vzhled a radost z jízdy. Jestli se mu to daří, jsme zjišťovali v okolí Marseille a jen o pár týdnů dříve v nedaleké Nice se sourozencem suzuki Splash. Suzuki tvoří s Opelem osvědčený tým, model Wagon R + se stal základem právě končící Agily.
Na rozdíl od nepřitažlivé předchůdkyně nás novinka okamžitě chytla osrdce. Karoserie doslova hraje nápaditými křivkami a obzvlášť v pestrých barvách je to fešanda. Autíčku prospěla změna proporcí, nyní se blíží spíše malým autům než minivanům: je o 20 cm delší, 6 cm širší a 7 cm nižší. To ale nic nemění na tom, že se do ní bezvadně nastupuje. Líbila se nám hluboko vykrojená horní partie zadních dveří usnadňující přístup do druhé řady.
Po usednutí za volant jsme pocítili japonské geny. Design volantu a středového panelu známe z různých modelů Suzuki, stejně tak provedení přístrojové desky z tvrdého plastu. E srovnání s předchůdcem, ale i součastnými konkurenty musíme vyzdvihnout líbivé oblé křivky a vysokou kvalitu dílenského zpracování. Pokud holdujete barvám, přijdete si na své. Nabízí se řada kombinací, barevná mohou být i sedadla, lemování středového tunelu, nebo samotná palubní deska. Vzhledem k převážně městskému provozu přijdou vhod rozměrné odkládací schránky.
I výrazně větší auta by si mohla půjčovat sedadla malého Opelu. Vpředu jsme si hověli na nebývale širokých sedácích, dlouhá a příjemně tuhá opěradla nás potěšila dobrým držením těla. Také vzadu se sedí pohodlně, opěradla sahají vysoko stejně jako hlavové opěrky. S výškou 185 cm jsme si „za sebe“ sedli bez problémů, rezerva mezi koleny a silným opěradlem předních sedadel byla minimální. Na rozdíl od čtyřmístné předchůdkyně je nová Agila určena pro pět cestujících, na dlouhé štreky to ale vzhledem k úzké karoserii nebude.
Kufr o základním objemu 255 litrů (o 15 l méně nežli minulá generace) odpovídá očekávaní i konkurentům, praktické využití zlepšuje slušný prostor na drobnosti pod podlážkou a možnost sklopit opěradla (výbava Enjoy dělená), čímž vznikne 1050 litrů a vzorně rovná podlaha.
Jako první startujeme základní litrový tříválec, který pochází stejně jako výkonnější dvanáctistovka z dílen Suzuki. Zvuk není tak hrubý jako třeba u škodováckého HTP, po vytočení ale jasně odhadnete počet válců. Výkon 48 kW vypadá solidně, v praxi jsme se však potýkali s velmi omezenou pružností a dynamikou. Zákazník prahnoucí po nízké ceně a minimálních nákladech na provoz bude asi spokojený, svou Agilu ale bude muset provozovat jen vlažně. Citelně lepší svezení nabídla dvanáctistovka s63 kW, s ní jsme neměli ani na dálnici pocit outsidera. Motor běží ve srovnání s litrem klidněji, deklarovaný nárůst spotřeby o půl litru není nijak dramatický.
Během jízdy jsem si pochvaloval dobrý komfort odpružení, agilita a jistoty v zatáčkách vyvolali vzpomínky na Suzuki Swift, z něhož pochází základ podvozkové platformy. Řízení pomáhá příjemně nastavený elektrický posilovač, řazení probíhá přesně a po krátkých drahách, trochu nám ale vadila vysoká gumová manžeta, překážející pohodlnému uchopení páky. Překvapil zcela originální tón oznamující blikání směrovek.
Poslední nabízený motor, Opelův turbodiesel o objemu 1,3 litru, jsme vyzkoušeli v Suzuki Splash, které se kromě pozměněného designu od Agily nijak neliší. Přímovstřikový čtyřválec běží vyrovnaně, utlumení je na slušné úrovni. Plný zátah turba se dostavije již při 1600 ot./min, jednotku se vyplatí účinně točit asi do 4500 ot./min, o tisíc otáček víše zasahuje elektronický omezovač. Nejčastěji jsme využívali pásma kolem dvou tisíc otáček, tady má turbodiesel největší sílu 190 N.m. Na okruhu dlouhém 130 km jsme se v průměru vešli pod pět litrů nafty.
Oba modely sed budou rodit v Maďarské továrně Suzuki v Ostřihomi, součastná Agila se vyrábí v Polsku. Splash dorazí do Česka na přelomu května a června, nejprve s motorem 1,2 a manuálem, v září se přidá litrový tříválec, dvanáctistovka se čtyřstupňovým automatem a turodiesel. Základní cena by se měla tipem podle německého ceníku pohybovat kolem 250 tisíc korun. Oplík přijde během srpna rovnou v plné zbroji všech motorů a převodovek, s cenou by se chtěl importér vejít do tří set tisíc. To je podle nás přehnaný odhad když i v Německu startuje Agila na 9990 Eur, což je cca 253 tisíc korun. O jiné než pětidvéřové verzi se neuvažuje, otázku na sportovní Agilu OPC nám produktová manažerka s úsměvem nechala nezodpovězenou. Zdroj Svět motorů.